Euroopan unionin tuomioistuin teki syyskuussa ennakkopäätöksen, jonka mukaan markkinointievästeiden (cookies) käyttö ja tallentaminen edellyttää verkkosivustolla vierailevalta aktiivisen suostumuksen.
Käytännössä se tarkoittaa, että verkkosivulle ilmestyvä ilmoitus evästeiden käytöstä tai valintaruutu, jossa suostumus on raksittu valmiiksi, ei olisi riittävä peruste evästeiden tallentamiselle.
Suomessa esimerkiksi Tietosuojavaltuutetun toimisto on jo suosittanut aktiivisen suostumuksen pyytämistä.
Lisäksi evästeiden käytön suosituksista vastaava Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin alainen Kyberturvallisuuskeskus on ilmoittanut perehtyvänsä tuomioon ja arvioi tarvetta muuttaa antamaansa ohjeistusta evästeistä.
Suomessa on toistaiseksi tulkittu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiiviä siten, että käyttäjä voi antaa suostumuksensa esimerkiksi selaimen asetusten kautta eikä sivukohtaista suostumusta tarvitse antaa.
Euroopan unionin tekeillä oleva asetus sähköisen viestinnän tietosuojasta (ePrivacy) säätää valmistuessaan todennäköisesti evästeiden käytöstä. Asetusta ei ole vielä hyväksytty ja se on voimakkaan lobbaamisen kohteena.
Koska lopullisesta asetustekstistä ei ole vielä varmuutta, kannattaa yritysten ja järjestöjen nyt selvittää omat evästekäytänteensä huolellisesti. Selvitettäviä asioita ovat mm:
Lisäksi kannattaa seurata viranomaisten viestintää evästeiden käytöstä ja ePrivacy-asetuksen etenemistä Euroopan unionin päätöksentekoelimissä.
Markkinoinnin suunnittelussa kannattaa varautua evästeiden käytön rajoittamiseen ja panostaa entistä enemmän markkinointisisältöjen laatuun.
Rubic HR Finland on riippumaton järjestelmähankintojen konsultointitoimisto, joka kuuluu Iodata Oy -konserniin yhdessä Lanka Creative Oy:n ja Fabula Productions Oy:n kanssa. #järjestelmäarki